Сценарій вікторини з української мови та
літератури для 5-х класів до Дня рідної мови
« Знавці української мови» 2013рік
Підготувала і провела Троян Наталія Анатоліївна,
вчитель
української мови та літератури.
ЗЗШ № 87. 2013 рік.
Мета:
поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних,
творчих здібностей учнів, прищеплення
навичок культури мовлення, формування інтересу та виховання любові до української мови,
культури.
Ведучий: За рішенням ЮНЕСКО 21 лютого, починаючи з лютого 2000 року, всі народи Землі відзначають Міжнародний день
рідної мови.
Кожен громадянин будь-якої країни відчуває свою
причетність до свого народу, до своєї мови. Створена на світанку людської
історії, мова розвивається, живе в народі. За приблизними підрахунками, на
земній кулі сьогодні 3000 мов, і кожна з них має право на своє існування, на
своє життя, бо мова - це той інструмент, який об'єднує націю, народ у єдине
ціле. Це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати.
Життя мови залежить від народу, який несе її у своїй душі, у своїх звичаях,
традиціях, у своїх піснях і у своїй культурі. Рідна мова - це мова батька, мова
мами, це мова народу, рідна мова - це мова серця.
Ведучий: Рідна мова - це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається
зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка
пов'язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними
надбаннями.
Це відносно молоде свято - до календарів усього світу воно ввійшло тільки у
1999 році. І в Україні воно також лише почало писати свою історію, хоча сама
проблема української мови на українських землях нараховує кілька століть.
Ведучий: Щоб вшанувати нашу рідну українську мову, сьогодні ми
проводимо вікторину серед 5-х класів « Знавці української мови»
Конкурс «Візитна картка»
Зараз ми хочемо познайомитися з нашими командами. Кожна команда повинна
представитися. За цей конкурс команди можуть отримати по 5 балів.
І гейм „Моя Україна"
Кожна команда відповідає на свої 5 запитань і
має змогу отримати 5 балів.
Запитання
І команді
1. Столиця України. (Київ).
2. Автор
слів Гімну. (Павло Чубинський).
3.
Старовинна, відома ще з часів Київської Русі поетична назва Дніпра. (Славута,
Славутич).
4. Перший Президент України. (М. Грушевський).
5. Назвіть малий Державний Герб України.
(Тризуб).
Запитання
ІІ команді
1.
Назва міста, в якому живемо.
2.
Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці? (Гімн).
3.
Козацький слуга-товариш, зброєносець. (Джура).
4. Автор музики Гімну. (Михайло Вербицький).
5. Колір нашого Прапора. (Жовто-блакитний).
Запитання
ІІІ команді
1.
Назва Гімну України. („Ще не вмерла Україна...").
2. Назвіть ще один із Гімнів України? („Ой у
лузі червона калина", („Боже великий, єдиний...", „Заповіт" та
інші).
3. Будівля в Січі, де жили козаки? (Курінь).
4. Хто такий характерник? (Чаклун, чарівник).
5. Острів на Дніпрі, де знаходилася одна з
фортець Запорозької Січі. (Хортиця).
II гейм „Українські
народні казки"
Умови: Зараз ми побачимо , як ви знаєте народні
казки.
Кожна
команда відповідає на свої 4 запитання і має змогу отримати 4 бали.
Запитання першій команді
1. За яку ціну дід купив собі козу в казці
„Коза-дереза"? (За три копи).
2.
Згадайте назву казки й ім'я героїні, якщо відомо, що вона, маючи качалочку,
обміняла її на курочку, курочку на качечку, качечку на гусочку, гусочку на
ягнятко, ягнятко на невісточку, замість якої їй підсунули собаку. (Лисичка в
українській народній казці „Лисичка-сестричка").
3. Ви, мабуть, пам'ятаєте казку „Солом'яний
бичок"? Безумовно, знаєте, що бичок-третячок із соломи зроблений, смолою
засмалений, упіймав ведмедя, вовка, лисицю і зайця, які у викуп за своє життя
принесли бабі та дідові меду вулик, овець отару, курочок та гусочок, усякої
птиці, а ще стьожок сережок, намиста доброго. Дід із бабою забагатіли з цього
майна. А що ж після цього сталося з самим бичком? (Розтав на сонці).
4. Який звичайний іменник наприкінці казки
„Названий батько" написаний із великої букви? (Правда).
Запитання другій команді
1. У якій казці битий небиту возив? („ Лисичка-сестричка
і вовк-панібрат", вовк возив лисичку).
2. Хто подарував селянину яйце-райце в
однойменній казці? (Орел, якого вигодував селянин за три роки ціною двох корів
і одного вола).
3. У казці „ Лисичка та Журавель" ходили
один до одного в гості. (Лисичка дала їсти з тарілочки, а журавель з глечика).
Які страви були на тих гостинах? (У тарілочці — манка з молоком. У глечику —
рис з маслом (або м'яса підсмажив із картопелькою, бурячком та всілякою
дрібничкою).
4. Хто готував обід для чоловіка лисички Пана
Коцького з однойменної казки? Що то були за звірі? (Вовк, ведмідь, дикий кабан,
заєць).
Запитання
третій команді
1. Як
звали найбалакучішу жінку в українських казках? ( Хвеська, казка „ Язиката
Хвеська").
2. Хто
розв'язав суперечку селян за лоша в казці „ Мудра дівчина"? (Маруся).
3. У
якій казці дійові особи мріють: „ Якби до доброго чоловіка в найми попасти, то
ми б йому по правді робили, по щирості слухалися і за рідного батька його мали
б"? („ Названий батько").
4. Яка з
казок розпочинається словами: „ Було собі два брати — один убогий, а другий
багатий. От багатий колись ізласкавився над бідним..."? („ Мудра
дівчина").
А зараз, щоб
підвищити усім настрій, перед нами виступить танцювальний гурт 5-В класу.
ІІІ гейм „ Конкурс
капітанів"
Умови: необхідно продовжити прислів'я. За
кожну правильну відповідь нараховується 1 бал . Максимум можна заробити 5
балів.
Запитання
капітанові першої команди
1. Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум).
2. Книга — місту ... (світ знань).
3. Книга не пряник, а ... (дітей до себе
манить).
4. Книгу читай, ... (розуму набирай).
5. Кому книга — розвага, а кому ...
(навчання).
Запитання капітанові другої команди
1. Книги читати — ... (усе знати).
2. Книга корисна, коли ... (її читати).
3. Ученому — світ, а ... (невченому — тьма).
4. Книга — ... (джерело знань).
5. Книга корисна, коли ... (її читають).
Запитання
капітанові третьої команди
1.Добре того
вчити…(хто хоче все знати)
2. Казки маленькі… (а
розуму в них багато)
3. Як посолиш… (так і
їстимеш)
4. Книга
— твій друг, ... (без неї як без рук).
5. Книгу
прочитав — ... (на крилах політав).
ІV гейм „ Загадки"
Щоб команди не
гуляли, пропонуємо наступний конкурс «Загадки»
Загадки
для першої команди
1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той
розуміє. (Книга).
2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом
поведе, замітку кладе. (Олівець).
3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).
4. Малий коник із чорного озерця воду бере та
біле поле поливає. (Перо і чорнило).
5. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
Загадки для другої команди
1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
2. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю
(Окуляри).
3. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах
стою, то дві голови (Ножиці).
4. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і
чорнило).
5. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
Загадки
для третьої команди
1. Два
пани наділи одні штани. (Ножиці).
2.
Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).
3. В яку
бочку не можна налити води? (в повну)
4. Хто
показує кожному його обличчя, бо не має власного? (Дзеркало)
5.
Складіть віршика з шести літер. ( Віршик)
Виступ учениці 5-А класу Михайлик Єлизавети.
Вірш Д. Білоуса «Рідна мова»
V гейм „ Гра з
глядачами"
1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у
дівки нема. (Літера „Б").
3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).
4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).
5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки
було там ніг? (Дві).
7. У
якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).
8. Що в людині найбистріше? (Думка).
9. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
10. На що борошно в млині падає? (На купку).
11. Що посеред землі стоїть? (Літера
„М").
12. Сидять три коти, проти кожного кота сидять
два коти, скільки всього котів? (Три).
VI гейм „ Далі —
далі"
Умови: команда отримує запитання. Правильна відповідь
оцінюється одним балом . Якщо команда не дає відповіді, відповідає інша команда.
Відповідає будь-хто з команди. Перемагає команда, яка дасть найбільше запитань.
1. Яке слово складав Кай зі шматочків льоду в
царстві Снігової королеви? (Вічність).
2. Ім'я Шевченка? (Тарас).
3. Свято Покрова. (14 жовтня).
4. Літературні твори, які описують видумані
події. (Фантастика).
5. Скільки картоплин у горщик улізе? (Картопля
не лазить).
6. Як звали коня Олександра Македонського? ( Буцефал
).
7. Четвертий ступінь основного музичного
звукоряду. (Фа).
8. Невіршована мова, літературний жанр.
(Проза).
9. „ Фольклор" у перекладі з англійської
означає... (Мудрість народу).
10. Який гостинець приготувала Маруся („ Мудра
дівчина") для пана? (Горобця).
11. Якою на зріст була Дюймовочка? (7 дюйм =
2,54 см).
12. Як звати героя української казки, якому в
скрутну хвилину допомогло гусеня? ( Телесик ).
13. Як називаються народні обрядові величальні
пісні зимового циклу? (Колядки).
14. Назвіть об'єкт полювання Дуремара у казці
„ Золотий ключик". (П'явки).
15. Головні члени речення. (Підмет і
присудок).
16. Розділ науки про мову, де вивчається
речення. (Синтаксис).
17. Автор казки „ Фарбований Лис". (І.
Франко).
18. Слово, що відповідає на запитання,
поставлене від головного слова у словосполученні. (Залежне).
19. Похвальна пісня. (Гімн).
20. Дитина, яка має виняткові здібності,
талант. (Вундеркінд).
21. Який
кінь, коли його миють? (Мокрий).
22. Що дістане потилицю зубами? (Гребінець).
23. Свято Різдва. (7 січня).
24. Розділ науки про мову, де вивчається
словосполучення. (Синтаксис).
25. Засіб встановлення змістового зв'язку між
словами. (Запитання).
26. Що в перекладі з грецької означає слово
,,Біблія"? (Книга).
27. Невеликий твір, у якому в прихованій формі
описується предмет, котрий слід назвати. (Загадка).
28. Прилад, що давав можливість запорожцям
дивитися вдалечінь, мав назву („ Богатирі")... (Дзеркала).
29. Що зробив молодший брат(„ Названий
батько") для порятунку невідомого старця? (Спалив хату).
30. П'ятий ступінь основного музичного
звукоряду. (Соль).
31. Полиці на кілька ярусів для книг.
(Стелаж).
32.
Скільки є заповідей Божих? (10).
33. Про кого йдеться: „ За три копи куплена"?
(„ Коза-дереза").
34. Де була створена перша на Русі бібліотека?
( Софіївський Собор Київ, 1037).
35. Хто написав казки: „ Кресало", „ Гидке
каченя"? (Г.-Х. Андерсен).
36. Визначний твір літератури, мистецтва.
(Шедевр).
37. Винагорода за визначні успіхи в галузі
мистецтва, літератури. (Премія).
38. Заклад, що видає книги для читання.
(Бібліотека).
39. Музичний ансамбль із чотирьох виконавців.
(Квартет).
40. У якому творі розповідається про перетворення
баби на маленьку дівчинку? („ Чудодійна криниця").
Слово надається голові журі. Підбиває підсумок
гри „ Щасливий випадок". Переможцям вручаються призи. Грає музика.
Пісня у виконанні учениці 5-Б
класу Мамедової Сабіни « Рідне місто»
Ведучий.
Бажаю кожному з вас стати борцем за відродження рідної історії, мови, культури.
Любіть Україну, шануйте її народ. Будьте гідними називатися українцями.
Запоріжжя
2013
Немає коментарів:
Дописати коментар