Урок української мови в 7 класі
урок-конкурс
Тема. Дієприкметниковий
зворот. Розділові знаки при дієприкметникових зворотах.
Мета:
дати поняття про дієприкметниковий зворот, формувати
вміння визначати його в реченнях, доцільно використовувати їх у власному
мовленні та вживати у таких реченнях розділові знаки; розвивати логічне
мислення,
Виховувати любов до спорту, до природи;
Тип
уроку: урок засвоєння нових знань
(формування мовної компетенції).
Методи
і прийоми роботи: структурований
огляд, бесіда, елементи дискусії;
«мозковий
штурм», «Я досліджую», «асоціативний кущ», робота в групах, рефлексія за
методом незакінчених речень, ігрова рефлексія. робота з таблицею,
картками, комп’ютером, сугестопедичиі
методи (використання музичних творів);
Обладнання: таблиця
«Дієприкметник», «Синтаксичний розбір простого речення», презентації « Гра
«Світлофор» , «Вибіркова робота», картки із завданнями «вибіркова робота», «
творче реконструювання» і «самоперевірка до
творчого реконструювання», «асоціативний
кущ до слова СПОРТ», підручник.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель. Сьогодні робота на уроці проводиться
в малих групах, в які ви уже об’єдналися. Зверніть увагу, у вас на партах є таблиці, які допоможуть вам у
роботі, та картки самооцінювання, куди протягом уроку за кожне завдання ви самі
собі виставлятимете оцінки.
Перевірка домашнього завдання.( вправа 202-визначити рід, число, відмінок
дієприкметників) ще одне завдання ( творче) ми перевіримо пізніше.
*Записати
число, Класна робота, тема, зверніть увагу на план уроку.
(план
уроку записано на дошці)
План уроку
1.
Гра «Світлофор» (перевірка
теоретичної частини Д/З)
2.
Вивчення нового матеріалу.
3.
Вибіркова робота.
4.
Творче реконструювання.
5.
Твір - мініатюра « Спорт у нашому житті »
ӀӀ.
Актуалізація опорних знань.
Перевірка теорії :
Гра « Світлофор» (з
використанням комп’ютера).
В кожного учня на парті є по 2 картки: червоного й
зеленого кольору. Почувши твердження, ви повинні написати в зошиті «так» або
«ні» та підняти картку: зеленого
кольору, якщо «так», червоного, якщо «ні». Тверджень всього 6 , за кожну правильну
відповідь по «0,5 бала», максимальний бал за це завдання «3»
1.
Дієприкметник — самостійна
частина мови. (ні)
2.
Дієприкметник —
особлива форма дієслова. ( так)
3.
Дієприкметник
об’єднує в собі морфологічні ознаки дієслова й прикметника ( так)
4.
Слово сивий — дієприкметник. ( ні)
5.
Посивілий – це слово дієприкметник. ( так)
6.
Дієприкметник може бути в реченні означенням і присудком.
( так)
Підведення підсумків гри « Світлофор» виставлення оцінки
в табличку самооцінювання.
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
Я бачу, що ви засвоїли попередню тему, тому переходимо до вивчення нової – «Дієприкметниковий
зворот». Виходячи з теми уроку, сформулюйте мету нашого уроку.
Колективне визначення мети учнями, мотивація за методом
«мозковий штурм»:
Повторити…
З’ясувати…
Навчитися…
Працюватимемо, щоб…
ІV. Опрацювання нового
матеріалу.
1.Сторінка підручника 126-128 прочитання правил учнями.
Бесіда:
*Що називається дієприкметниковим зворотом?
* Коли
дієприкметниковий зворот виділяється комами?
* Коли
дієприкметниковий зворот не виділяється комами?
Учитель: Діти, зверніть увагу на дошку, та проаналізуйте
розділові знаки при дієприкметниковому звороті.
2. Фронтальна робота
Квіти, сріблені росою, дивляться на
шлях.
Сріблені росою квіти дивляться на шлях.
Квіти дивляться на
шлях, сріблені росою.
(учень аналізує розташування дієприкметникових
зворотів).
V. Сприйняття й
засвоєння учнями навчального матеріалу.
Вибіркова
робота: виписати з поданих речень дієприкметникові
звороти
( 3 бали)
(І група)
1. Послухай, як
трава росте, напоєна дощами. (П.Осадчук.)
2. Так шепоче серед ночі вітром збуджена трава.
(Олександр Олесь.)
3.Запахли
сонцем яблуні в садах, од кореня натруджені по віти. (О.Довгий.)
4. Медом яблуко налите зачепилось на гіллі. (В.Крищенко.)
5.Сяйвом переповнені плоди мерехтять, палають, не
згасають. (Є.Гуцало.)
6. Небо, збіліле від спеки, вже сивіє, мов попеліє.
(Леся Українка.)
(ІІ група)
1. А геній, виграний у кріпацтва в
лотерею, стоїть в недосяжних висотах зорею!
(М.Самійленко.)
2. Усіх слов’ян добру і правди учать залізом куті строфи “Кобзаря”. (Л.Дмитренко.)
3. Поет в землі стає корінням густого лісу, званого Народ! (В.Коротич.) 4.
І сонцем весь осяяний стояв Тарас
Шевченко на горі Чернечій. (В.Швець.)
5. В душі – Карпати, синявою вкриті. (Д.Павличко.)
6. Сплять сивиною закутані гори. (Б.Дегтярьов.)
(ІІІ група)
1. І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита. (Д.Луценко.)
2. На заході розпадаються останні вишневі згустки, залишені сонцем. (М.Стельмах.)
3. Навіки полюбив я
білі хати, завихорені цвітом вишняки і матіол вечірні аромати (Д.Луценко.)
4. Хліб черствий, порізаний по скибі, все ж солодкий з доброї руки. (А.Малишко.).
5. Спасибі Вам, мамо, за всю доброту і пісню, залишену в спадок. (Д.Луценко.)
6. Ніч, осяяна цвітом яблуні, затуманена, мов роса. (Д.Павличко.)
*Перевірка роботи колективно + самоперевірка (слабкими
учнями)
Учитель: молодці, ви добре впоралися з цим завданням.
Наступне завдання буде складнішим.
Творче реконструювання.
З поданих двох речень група учнів повинна побудувати одне
речення з дієприкметниковим зворотом і виконати його повний синтаксичний
розбір. Тобто підкреслити всі члени речення і написати характеристику речення в
дужках. (вчитель роздає картки із завданнями). За це завдання ви отримаєте 3 бали.
(І група)
Територія
парку займає більше як півгектара. Обсадили її захисною смугою.
(ІІ група)
При вході в
парк вас вітає берізка. Її дбайливо вибілило сонце і розчесав вітер.
(ІІІ група)
Навесні в
шпаківнях гніздяться пташки. Шпаківні розвісили школярі
А в цей же час
проведемо конкурс капітанів
Учні на окремих аркушах паперу самостійно від групи добирають
дієприкметники та дієприкметникові звороти
до слова спорт.
(метод «Асоціативний кущ»)
*На комп’ютері
презентація з правильно побудованими реченнями + картки з правильно виконаним
завданням.
***фізкультхвилинка
проводиться по групам (Д/З було скласти віршик для фізкультхвилинки з
одних дієслів).
Вчитель: Ми вже з вами гарно вміємо знаходити
дієприкметникові звороти в
реченнях, перебудовувати речення з дієприкметниковими зворотами. Давайте ж тепер подивимось, як
ви можете використовувати речення з дієприкметни-ковими зворотами
у своєму мовленні.
Пропоную вам творче завдання,
яке назвемо «Спорт у нашому житті » кожна група складає твір-мініатюру з
використанням дієприкметників та дієприкметникових зворотів, які придумали
ваші капітани. За цю роботу ви отримаєте по 3 бали.
На виконання роботи дається 5
хвилин.
*Під час виконання роботи звучить приємна мелодія.
Зачитування й обговорення творів.
V. Підсумок уроку роблять учні.
Учитель. Діти
, давайте підведемо підсумки нашого уроку.
Зверніть
увагу на план уроку. Ми його виконали?
Мети уроку досягли?
Рефлексія за
методом незакінчених речень
|
Я знаю…
|
Мене вразило…
|
Наступного разу пропоную…
|
|
Я можу…
|
Треба відзначити роботу таких учнів…
|
Мені було нецікаво, коли..
Я хочу сказати…
|
|
Я пам’ятаю…
|
Мені сподобалося…
|
Мені не сподобалося…
|
|
Я вмію…
|
|
|
VI. Оцінювання –оцінка за урок (виставляють самі учні) та називають її.
Зібрати
картки самооцінювання.
VIІ. Пояснення
домашнього завдання п. 19, вправа 216.+
Записати 3 прислів’я про здоров’я з дієприкметниками.
Додатки до уроку
Вибіркова робота
(І група)
З поданих речень випишіть дієприкметникові звороти ( 3
бали)
1. Послухай, як трава росте, напоєна дощами.
(П.Осадчук.)
2. Так шепоче серед ночі вітром збуджена трава. (Олександр Олесь.)
3.Запахли сонцем яблуні в
садах, од кореня натруджені по віти. (О.Довгий.)
4. Медом яблуко налите зачепилось на гіллі. (В.Крищенко.)
5.Сяйвом переповнені плоди мерехтять, палають, не згасають. (Є.Гуцало.)
6. Небо, збіліле від
спеки, вже сивіє, мов попеліє. (Леся Українка.)
(ІІ група)
З
поданих речень випишіть дієприкметникові звороти ( 3 бали)
1. А геній, виграний у кріпацтва в лотерею,
стоїть в недосяжних висотах зорею!
(М.Самійленко.)
2. Усіх слов’ян добру і правди учать залізом куті строфи “Кобзаря”. (Л.Дмитренко.)
3. Поет в землі стає корінням густого лісу, званого Народ! (В.Коротич.) 4.
І сонцем весь осяяний стояв Тарас
Шевченко на горі Чернечій. (В.Швець.)
5. В душі – Карпати, синявою вкриті. (Д.Павличко.)
6. Сплять сивиною закутані гори. (Б.Дегтярьов.)
(ІІІ група)
З
поданих речень випишіть дієприкметникові звороти ( 3 бали)
1. І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита. (Д.Луценко.)
2. На заході розпадаються останні вишневі згустки, залишені сонцем. (М.Стельмах.)
3. Навіки полюбив я
білі хати, завихорені цвітом вишняки і матіол вечірні аромати (Д.Луценко.)
4. Хліб черствий, порізаний по скибі, все ж солодкий з доброї руки. (А.Малишко.).
5. Спасибі Вам, мамо, за всю доброту і пісню, залишену в спадок. (Д.Луценко.)
6. Ніч, осяяна цвітом яблуні, затуманена, мов роса. (Д.Павличко.)
Творче
реконструювання
(І група)
Завдання:
побудуйте з двох речень одне з дієприкметниковим зворотом, ставлячи розділові
знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір. ( 3 бали)
Територія
парку займає більше як півгектара. Обсадили її захисною смугою.
(ІІ група)
Завдання: побудуйте з двох речень одне з
дієприкметниковим зворотом, ставлячи розділові знаки. Виконайте повний
синтаксичний розбір. (3 бали)
При вході в парк вас вітає берізка. Її дбайливо вибілило
сонце і розчесав вітер.
(ІІІ група)
Завдання:
побудуйте з двох речень одне з дієприкметниковим зворотом, ставлячи розділові
знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір.
(3 бали)
Навесні в шпаківнях гніздяться пташки. Шпаківні розвісили
школярі
Конкурс капітанів «
Асоціативний кущ»
_______________________________________
(Прізвище, ім’я)
Написати
дієприкметники та дієприкметникові звороти на тему: «СПОРТ
Таблиця «
Дієприкметник »
|
діє +
прикметник
поєднує ознаки
|
|
|
дієслова
|
прикметника
|
|
вид
доконаний або недоконаний
заіржавілий, іржавіючий
|
вказує на ознаку
предмета,
відповідає на запитання
який? яка? який?
битий, бита, бите, биті
|
|
час
теперішній або минулий
(лише 2 часи):
чорніючий, почорнілий
|
узгоджується з іменником
(займенником)
наповнена діжка, наповнене
серце, наповнений бідон, вони наповнені
|
|
буває активного або пасивного стану
ведучий, проведений
|
змінюється за родами, числами, відмінками
збережена традиція, збереженої
традиції, збережені традиції, збережений звичай
|
|
може мати залежні слова
(іменник, займенник, прислівник)
закінчена ними недавно (робота)
|
у реченні виступає означенням, частиною іменного
присудка
Цей звичай збережений лише в
гуцулів. Вишита сорочка їй сподобалась.
|
Картка
самооцінювання
(Прізвище,
ім’я учня)
|
Вид
роботи
|
Максимальний
бал
|
Оцінка
учня
|
|
І. Вправа-гра
«Світлофор»
|
3
б.
|
|
|
ІІ.
Вибіркова робота
|
3
б.
|
|
|
ІІІ.
Творче реконструювання
|
3
б.
|
|
|
ІV.Твір-мініатюра
«Спорт
у нашому житті».
|
3
б.
|
|
|
Оцінка
за урок
|
12
б.
|
|
|
Оцінка
вчителя
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар